torsdag 27. oktober 2011

GRYTEKLUTER

Jeg har heklet grytkluter denne gang. Jeg heklet dem med dobbelt-hekling, en teknikk som brukes til f.eks. å hekle såler til sokker/tøfler. Da hekler man bakre del av fastmaske sammen med bakre del av fastmaske på forrige omgang. 

Fordi man hele tiden hekler halve fastmasken hver omgang så blir de på en måte heklet to ganger. De ble tykke og robuste slik at man ikke brenner seg. 

Jeg hadde liggende noe Smart Sandnesgarn og heklet med pinne nr 3,5.

De grønne bregnebladene heklet jeg etter ei oppskrift i boka 100 blomster - strikking & hekling av Lesley Stanfield. Der bruke jeg Drops Merino extra fine, jeg hadde det liggende og syntes den grønnfargen passet fint til akkurat den blåfargen. Heklenål nr 3. Jeg sydde bladene fast til gryteklutene med vanlig sytråd (skjult), men det går an å lime dem fast også.

Ingen kommentarer: